hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > زنجان| پرواز مجدد قیمت مرغ

زنجان| پرواز مجدد قیمت مرغ

هنوز یک سال از شوک قیمتی سال گذشته در قیمت مرغ گرم نگذشته است که گوشت مرغ امسال نیز دوباره با افزایش قیمت روبه‌رو شد و در این میان استان زنجان هم از این قاعده مستثنا نبوده است. 

به گزارش ایرنا، رئیس اتحادیه مرغداران زنجان می‌گوید: افزایش قیمت‌ها یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، بلکه تأمین گران نهاده‌ها، عدم تأمین و جوجه ریزی کم و نبود افق روشن برای تولید، از عوامل افزایش قیمت مرغ گرم محسوب می‌شود. جعفری حصاری ادامه می‌دهد: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان، جوجه ریزی در استان‌های جنوبی کشور اتفاق نمی‌افتد و تأمین مرغ گرم این مناطق از استان‌های سردسیر انجام‌شده و باید توجه داشت که این کاهش جوجه ریزی، توازن طبیعی موجود در بازار را برهم می‌ریزد. او می‌افزاید: در استان زنجان نیز به دلیل تلفاتی که داشت، در برهه‌ای شاهد کاهش جوجه ریزی بودیم، به‌طوری‌که مرغداری‌ها به لحاظ تعدادی، در کم‌ترین سطح جوجه ریزی قرار دارد. این مسئول با بیان اینکه قریب به 30 درصد جوجه ریزی مرغداری‌های استان به خاطر تلفات از بین رفته است، تصریح می‌کند: یکی از دلایلی که سبب این حجم از تلفات شده، واکسینه نشدن جوجه یک‌روزه قبل از ورود به سالن است و این مهم سبب پایین آمدن دوام جوجه و ایجاد تلفات شده و این به دلیل افزایش قیمت گزاف واکسن است؛ چراکه این واکسن‌ها خارجی بوده که یا امکان تهیه آن وجود ندارد و یا از گمرک دیر ترخیص شده و کیفیت خود را از دست می‌دهد. حصاری یادآور می‌شود: علاوه ‌بر این‌که جوجه ریزی و عرضه کم به بازار سبب افزایش قیمت شده، در حال حاضر نیز به علت شرایط جوی، جوجه‌ها در دوره زمانی تقریبا 60 روزه به وزن ایده آل برای فروش می‌رسد و این خود نیز سبب می‌شود که مرغ با تأخیر به مرحله کشتار و در نهایت به بازار مصرف برسد. رئیس اتحادیه مرغداران زنجان از حضور نداشتن این صنف در جلسات تنظیم بازار و جلسات تصمیم‌گیری در رابطه با مرغ گرم گلایه کرد و خاطرنشان می‌کند: متأسفانه سیستم نظارتی معیوب است و این ایراد، نظام تولید را مختل می‌کند و ازآنجایی‌که بخش خصوصی در جلسات تصمیم‌گیری حضور ندارد، سبب پررنگ شدن حضور دلالان در چرخه تولید و توزیع و زیان مردم و تولیدکننده می‌شود.

خرده‌فروشان متضرر می‌شوند

نایب‌رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان در رابطه با افزایش قیمت مرغ گرم، اظهار می‌کند: در روزهای اخیر، شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم که این مهم تأثیر زیادی در مصرف اقشار متوسط جامعه به همراه خواهد داشت. سید ناصر موسوی می‌افزاید: حاشیه سود فعالان حوزه فروش مرغ و تخم‌مرغ‌ در سال‌های قبل به ازای فروش هر کیلو مرغ 350 تومان بود که از ابتدای سال گذشته این مهم به 500 تومان و یا به عبارتی ۶ درصد به ازای هر کیلو فروش مرغ رسیده است. او می‌افزاید: حاشیه سود 6 درصدی باوجود پرداخت مالیات 8 درصدی خرده‌فروشان را با زیان مواجه کرده است و فعالانی که سود خود را به 8 درصد و برابر با مالیات دریافتی از جانب دولت افزایش داده‌اند، جریمه‌شده‌اند.

کشتارگاه‌ها تأثیری در افزایش مرغ گرم ندارند

مدیر کشتارگاه طیور زنجان در این رابطه می‌گوید: کشتارگاه‌ها به‌هیچ‌وجه در کاهش و افزایش قیمت گوشت مرغ نقشی نداشته و سودی که از قبل این فعل‌وانفعالات دست آن‌ها را می‌گیرد، برحسب فرمولی است که از سوی مراجع ذی‌صلاح تعیین‌شده است. ناصر رمضانلو ادامه می‌دهد: اصل قیمت مرغ از تهران گرفته‌شده و شهرستان‌ها هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری آن ندارند. برحسب فرمولی که در اختیارداریم، سود کشتارگاه در این زمینه مشخص است و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند تأثیر آن‌چنانی برافزایش قیمت گوشت مرغ داشته باشد. او می‌افزاید: 6 مرداد‌ماه کشتارگاه‌های استان فعالیت نداشتند، کشتارگاه‌هایی که فعالیت داشتد به‌صورت حق‌العمل‌کاری برای سایر استان‌های هم‌جوار که مرغ خریداری کرده بودند، کشتار انجام دادند. این مسئول با بیان اینکه بهترین روش برای قیمت‌گذاری مرغ گرم رسیدن به نقطه تعادل عرضه و تقاضا است، یادآور می‌شود: اجرای قانون مصوب برای مرغ گرم در استان باید هم‌زمان با سایر استان‌های هم‌جوار باشد تا مشکلاتی که در سال گذشته شاهد آن بودیم، دوباره پیش نیاید و با اجرای این قانون سود کشتارگاه‌ها 150 تومان کاهش می‌یابد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد